Naučná stezka Řeporyje - Hlubočepy

    Údolím Dalejského potoka

16

Pod viaduktem

Viadukt. Foto H. Klonfarová

Umístění zastávky: u silnice poblíž viaduktu, před železniční zastávkou Praha - Hlubočepy.

GPS: N 50°2.478‘, E 14°23.418‘


velký viadukt Pražského Semmeringu
v roce 1973 (foto. Z. Bauer)

Pražský Semmering

Na okraji Prokopského údolí se kříží dvě železniční dráhy. Ne nadarmo se jedné z nich přezdívá Pražský Semmering. Její trať, vedoucí přes dva viadukty a stoupající vlásenkovitými serpentinami v zářezu Děvínského kopce, má spíše horský charakter a připomíná slavný úsek rakouské železnice zdolávající horský průsmyk mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Trať Pražského Semmeringu vedoucí ze Smíchovského nádraží přes Hlubočepy, Žvahov, Jinonice do Hostivic má délku necelých 20 km a překonává výškový rozdíl 160 m. Byla uvedena do provozu společností Buštěhradská dráha v roce 1872 a z části nahrazovala tehdejší koňku, která již přestávala dostačovat pro přepravu uhlí a dříví z lánských lesů do Prahy.

Továrna v pozadí za viaduktem byla vystavěna z iniciativy
výrobců sodových vod a v květnu roku 1899 zde byla
zahájena výroba oxidu uhličitého, vznikajícího
při pálení vápence.

Hlubočepské viadukty

Pro železnici bylo třeba vybudovat dva hlubočepské viadukty. Oba překonávají údolí Dalejského potoka a železniční trať Pražsko-Duchcovské dráhy vedoucí Prokopským údolím. Celková délka dolního viaduktu je 115 m a jeho výška dosahuje až 25 m. Horní viadukt, pod kterým stojíte, leží celý v oblouku, má 5 klenutých obloukových polí, je 92 m dlouhý a 20 m vysoký. Stavba mostů byla dokončena v rekordním čase. Trvala pouhých 17 měsíců a byla ukončena v červenci roku 1872. Přesto však oba viadukty Buštěhradské dráhy dodnes plní svoji funkci a jsou považovány za vynikající technickou památku. Provoz tu sice dnes není takový, jako býval dříve, dokonce se při přestavbě pražského železničního uzlu uvažovalo o zrušení této trati. Povodně v Praze v roce 2002 však ukázaly, že udržení dráhy v provozuschopném stavu je dopravně významné.

Zpět na začátek stránky
<
Předchozí zastávka
 

Tyto internetové stránky připravilo © Občanské sdružení EVANS, 2012.
Poslední aktualizace: 30.12.2013 .